Metode Pendidikan Lamad: Sebuah Metode Pembelajaran Alkitabiah

Diana Kurniasih Sunarjo

Abstract


Throught this article the author discuses the Lamad Education Method as an educational method that can answer needs and be able to face challenges. Methods in this writing using a qualitative method of literature study by analyzing the text from Deuteronomy 6: 5-9 in order to obtain the principles of Lamad Education and Lamad Education strategies. A component of concern between teachers and learners is experiencing personal encounters, spiritual encounters and life encounters.


 

Abstrak

Melalui artikel ini penulis membahas tentang Metode Pendidikan Lamad sebagai metode pendidikan yang dapat menjawab kebutuhan dan mampu menghadapi tantangan. Metode dalam penulisan ini menggunakan metode kualitatif studi literatur dengan menganalisa teks dari kitab Ulangan 6:5-9 guna mendapatkan prinsip-prinsip Pendidikan Lamad dan strategi Pendidikan Lamad. Komponen yang menjadi perhatian antara pengajar dan pembelajar adalah mengalami perjumpaan pribadi, perjumpaan rohani dan perjumpaan hidup.


Keywords


Lamad Education Method, Strategy, Principles

Full Text:

PDF

References


Attard, Angele Attard, Emma Di Iorio, Koen Geven, and Robert Santa. “Student-Centered Learning: Toolkit for Student, Staffand Higher Education Institutions”. Brussels: European Student Union, 2010.

Darmawan, I Putu Ayub. “Pembelajaran Memorisasi Dalam Ulangan 6:6-9.” EPIGRAPHE: Jurnal Teologi dan Pelayanan Kristiani 3, no. 1 (June 2019): 21–27, accessed June 20, 2019, http://www.stttorsina.ac.id/jurnal/index.php/epigraphe/article/view/50.

DePorter, Bobbi dan Mike Hernacki. Quantum Learning, Alih BahasaAlwiyah Abdurrahman, Bandung: Penerbit Kaifa, Cet., Ke-IX, 2001.

Fitriyah, Lailatul. “Pendekatan Student Centere Learning (SCL) dalam Surah Al-Kahfi”, dalam TA’LIMUNA, Vol. 9, No. 01. Maret 2020. Malang: STAI Ma’had Aly Al-Hikam, 2020.

Harris, R. Laird Harris, Gleason L. Archer, Jr., dan Bruce K. Watke. Theological Wordbook of the Old Testament. Chicago: Moody Press, Vol 2, 1980.

https://serupa.id/pendekatan-pembelajaran/. Diakses 6 Oktober 2020.

https://www.aeseducation.com/blog/what-is-cooperative-learning-and-how-does-it-work#:~:text=Cooperative%20learning%20is%20the%20process,blended%20learning%20or%20differentiated%20instruction. Diakses 6 Desember 2020.

https://www.ancient-hebrew.org/studies-words/learning-the-five-methods-of-learning-hebraicly.htm. Diakses 6 Desember 2020.

https://www.brainyquote.com/quotes/george_bernard_shaw_386923, Diakses 6 Januari 2021.

https://www.cwgministries.org/The-Lamad-Method-of-Learning. Diakses 4 Desember 2020.

https://www.duniadosen.com/student-centered-learning-b3/#:~:text=Student%20Centered%20Learning%20atau%20SCL,meningkatkan%20kualitas%20belajar%20peserta%20didik.&text=Proses%20belajar%20yang%20terbaik%20yaitu,dosen%20lebih%20berperan%20sebagai%20fasilitator. Diakses 6 Desember 2020.

https://www.kompasiana.com/nurmaberutu/59eaec33f133444b556ce492/pendekatan-kontekstual-contextual-teaching-and-learning?page=all. Diakses 6 Desember 2020

Kapelrud, S. “Lamad” dalam Theological Dictionary of the Old Testament, (TDOT) eds., by G. Johannes Botterweck, and Helmer Riggren. Grand Rapids: Eerdmans, Vol 8, 1997.

Kasali, Rhenald Kasali. Change. Jakarta: Gramedia, 2006.

Lufri, Ardi Relsaa Yogica, et all. Metodologi Pembelajaran: Strategi, Pendeatan, Model, Metodi Pembelajaran. Malang: CV IRDH, 2020.

Rantesalu, Syani Bombongan. “Kompetensi Pedagogik Menurut Analisis Ulangan 6:7-9 dengan Pendekatan Hermeneutik Schleiermacher.” BIA’: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Kontekstual 1, no. 2 (30 Desember 2018): 153–63. https://doi.org/10.34307/b.v1i2.14.

Sidjabat B. S. Menjadi Guru Profesional: Sebuah Perspektif Kristiani. Bandung: Kalam Hidup, 2000.

Suriasumantri, Jujun S. Filsafat Ilmu. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 2009.

______. Ilmu dalam Perspektif. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2006.

Virkler, Mark, Maurice Fuller, Garry Greig dan Ed Kuhn. Lamad Biblical Education Assosiation. Lamad Publishing, 2003.

Wenas, Maria Lidya, dan I. Putu Ayub Darmawan. “Signifikansi Pendidikan Anak Dalam Perspektif Alkitab.” Evangelikal: Jurnal Teologi Injili dan Pembinaan Warga Jemaat 1, no. 2 (2017): 118–28., accessed May 17, 2019, https://journal.sttsimpson.ac.id/index.php/EJTI/article/view/69.

Zaluchu, Sonny Eli. Bibical Theology: Pembahasan Metodologi Dan Pendekatan Biblika Dalam Membangun Teologi PL Dan PB Yang Alkitabiah. Semarang: Golden Gate Publishing, 2017.




DOI: https://doi.org/10.55807/davar.v1i2.10

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Davar : Jurnal Teologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.